به گزارش راهبرد معاصر؛ هفته پیش خبری مبنی بر پولی شدن 5 تونل شهری در فضای مجازی منتشر شد، در این خبر آمده بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک این هفته پیشنویس لایحهای را به معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن 5 تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور میشود.
پیشنویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و بهزودی به شورای شهر ارسال میشود.
بر اساس این لایحه، تونلهای نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته میشود حداقل عوارض پیشبینی شده حدود 3 هزار تومان خواهد بود.
مولفههایی که نرخ عوارض را تعیین میکند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.
پس از انتشار این خبر، برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به این خبر واکنش نشان دادند؛
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به خبر احتمال پولی شدن تونلهای تهران گفت: "مرجع تصویب عوارض شهر و بهاى خدمات، شوراى شهر است."
وی افزود: "لایحه تعیین بهاى خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابراین شورا هنوز در رد و قبول آن نظرى نداده است و پس از ارسال لایحه از شهردارى، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومى تصمیمگیرى خواهد کرد."
حجت نظری، دیگر عضو شورای شهر تهران در توییتی با رد ادعای پولی شدن تونلهای شهری پایتخت در توئیتر خود نوشت: "اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونلهای شهری صرفاً ایدهایست که معاون حملونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحهای برای آن به شورا نیامده؛ مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد میشود."
مطرح شدن این طرح با واکنش منفی و نارضایتی شهروندان در فضای مجازی مواجه شد به طوری که مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران مجبور شد به این خبر واکنش نشان دهد.
در خبر روابط عمومی شهرداری تهران آمده است که طرح اخذ بهای تردد از تونلهای شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست.
این طرح هنوز به استحضار و تایید شهردار تهران نرسیده و صرفا در مرحله پیشنهاد است؛ هر گونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در میآید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود.
اما قرائن حاکی از آن است که "مدیران اصلاحطلب شهری" به دنبال تصویب این طرح و اجرای آن هستند و سیاست آنها "گران کردن زندگی در پایتخت" است که پیش از این نیز طرحهای از جمله اخذ عوارض طرح زوج و فرد و... را کلید زدهاند.
با توجه به اخبار منتشره؛ پیروز حناچی امروز در پایان مراسم برگزاری گرامیداشت روز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری تهران بنا دارد از 5 تونل شهری عوارض دریافت کند، اظهار کرد: "در موضوعات مختلفی مسائل کارشناسی مطرح میشود و در واقع تا تصویب آن، این مسئله نباید رسانهای شود."
وی تصریح کرد: "اینگونه موارد نیز از جمله موضوعاتی است که مباحث، کارشناسی میشود و در واقع تا تبدیل شدن آن به لایحه و ارسال آن از سوی شهرداری به شورا و در نهایت تصویب آن نمیتوان موضوعی را مطرح کرد."
شهردار تهران ضمن گلایه از یکی از خبرگزاریها بابت انتشار چنین خبری تصریح کرد: "هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و در واقع موضوع اشاره شده نیز در حد کار کارشناسی بوده است."
حناچی همچنین درباره طرح کاهش معاونتهای شهرداری تهران گفت: "این موضوع در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته و هنوز نمیتوان اعلام کرد چه معاونتی منحل خواهد شد."
در همین رابطه در ماههای آتی باید در انتظار طرحهای جدید از سوی نمایندگان مردم تهران در شورای شهر تهران باشیم، طرحهای که قطعاً به قشر ضعیف و متوسط جامعه، فشار بیشتری را تحمیل خواهد کرد.